Zakończył się E-Journalism Academy Camp 2022 – najważniejszy i całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy w tym roku

Za nami III turnusy wyjątkowego E-Journalism Academy Camp 2022, który odbył się w Hotelu Polskim w Mielcu. Jest to całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy piszących do internetu. Była to już 2 edycja. Pierwsza edycja odbyła się rok temu, także w gościnnym Mielcu.

Całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy – czy to możliwe?

Tak. E-Journalism Academy Camp 2022 to jedyny i całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy w Polsce. Projekt ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych młodych dziennikarzy, poznanie się i ich integrację. To wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które nie ma równego sobie.

Przez 3 tygodnie młodzi dziennikarze uczestniczyli w warsztatach, które prowadzili najwyższej klasy eksperci. Wykładowcy E-Journalism Academy Camp 2022 posiadają praktyczną wiedzę i potężne doświadczenie zdobyte w pracy redakcyjnej i naukowej. Ich udział w szkoleniach to gwarancja najwyższej jakości.

W ramach tegorocznego E-Journalism Academy Camp 2022 odbyły się trzy turnusy szkoleniowe z naciskiem na stronę warsztatową. Warsztaty pozwoliły przeprowadzić uczestników krok po kroku przez techniki pracy dziennikarskiej. Uczestnicy E-Journalism Academy Camp 2022 nabyli nowe umiejętności i podnieśli swoje cyfrowe kompetencje dziennikarskie. To wielka korzyść dla redakcji oraz przejście na wyższy poziom samych dziennikarzy.

Dziennikarze z całej Polski przybyli do Mielca

W obozie uczestniczyło 60 osób. Łącznie w 3 pięciodniowych turnusach wzięli oni udział w 120. godzinach warsztatów oraz 75. godzinach zajęć integracyjnych. Stowarzyszenie Mediów Lokalnych przy wsparciu Google zapewniło najwyższy poziom organizacyjny oraz jakościowy.

W obozie wzieli udział młodzi dziennikarze z redakcji i wydawnictw z całej Polski.

  • Agencja Informacyjna „Głos” – kurierpodlaski.pl
  • Podlaska Grupa Wydawnicza
  • Gazeta.pl
  • Życie Kalisza
  • Calisia.pl
  • Dziennik Wschodni
  • Portal Turystyczno-Informacyjny wBieszczady.pl
  • Ślązag.pl – Media Operator sp. z o.o.
  • Podlaska Grupa Wydawnicza sp. z o.o. – portal bp24.pl
  • Grupa Medialna Narew
  • Katolickie Radio Zamość
  • Portal Bp24.pl
  • „Piłka Nożna”
  • AWR KORSO – korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, korso24.pl, korso.pl, mielecity.pl, rzeszow24.info
  • Olsztyn.com.pl
  • Południowa Oficyna Wydawnicza – gostynska.pl
  • Haloursynow.pl
  • OstrowMaz24.pl
  • Moja Ostrołęka
  • alderamin123.pl
  • OstrowMaz24.pl
  • radioradom.pl
  • Nowe Świecie
  • Radio Malbork
  • lubiehrubie.pl
  • Radio Tczew
  • Wydawnictwo Bauer – Sprawdzone.pl
  • Agencja Eskadra
  • Ziemia Przemyska Sp. z o.o.

Program edukacyjny E-Journalism Academy Camp 2022

1. Innowacyjne dziennikarstwo internetowe: nowe sposoby opowiadania historii. Piotr Zieliński.

Piotr Zieliński – dziennikarz, autor, reporter. współpracował i współpracuje z wieloma ogólnopolskimi redakcjami, m.in. Forbes, Newsweek, Onet.pl, Wp.pl. Przez ostatnie lata był związany z Google News Lab gdzie jako Teaching Fellow prowadził szkolenia dla dziennikarzy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystywania narzędzi internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich tematów jak dziennikarstwo danych, wizualizacja, zaawansowane wyszukiwanie, fact-checking, dziennikarstwo środowiskowe, czy narzędzia OSINT (pozyskiwanie informacji z ogólnodostępnych i niepublicznych baz danych). Zieliński przez ponad 10 lat związany był z telewizją TVN, gdzie jako wydawca tworzył program „Dzień dobry TVN”.

Piotr Zieliński nauczył młodych dziennikarzy jak stworzyć intrygujący materiał, oraz jak pisać i przygotować treści na potrzeby internetu, żeby użytkownicy chcieli kliknąć w link. Słuchacze poznali narzędzia niezbędne w codziennej, dziennikarskiej pracy. Od teraz będą mogli zastosować je w praktyce podczas swoich zajęć. Kolejnym elementem było poznanie czym jest fact-checking, pogłębiony research, dziennikarstwo danych i wizualizacje.

Na warsztatach nie zabrakło też praktycznych porad dotyczących budowy marki osobistej z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Oprócz rzetelnego warsztatu dziennikarskiego uczestnicy zdobyli wiedzę przygotowującą ich od strony biznesowej do prowadzenia własnych mediów: blogów, vlogów, serwisów internetowych, czy autorskich kanałów w mediach społecznościowych.

Zajęcia z Piotrem Zielińskim

2. W poszukiwaniu utraconej jakości – warsztat Michała Kopińskiego

Michał Kopiński działa w mediach od początku 2002 roku. Był dziennikarzem politycznym i kryminalno-sądowym „Gazety Wyborczej”, pracował m.in. w poznańskim dziale śledczym tego tytułu. Przez ponad dekadę redaktor, szef działów i manager w „Głosie Wielkopolskim”. Prowadził transformację cyfrową 15 redakcji lokalnych Polska Press w Wielkopolsce. Nominowany do nagrody „Grand Press”, zdobywca tytułu „Wybitnego Dziennikarza Gazety Wyborczej” w kategorii lokalnej. Od 2008 roku prowadzi zajęcia na wyższych uczelniach, od 2014 roku – nieprzerwanie – z pracowni prasowej i internetowej na poznańskim Uniwersytecie Adama Mickiewicza.

Michał Kopiński podczas warsztatów odpowiedział na pytania nurtujące dziennikarzy. Czy pisanie „do internetu”, z myślą o liczbie użytkowników, odsłon, czasie na stronie i innych wskaźnikach, musi iść w parze z tym, że teksty są warsztatowo coraz mniej dopracowane? Dlaczego coraz częściej gubimy święte zasady warsztatu dziennikarskiego? Jak pisać, żeby teksty „robiły liczby”, a jednocześnie pogłębiały tematy, przedstawiały racje wszystkich stron, były rzetelne i uczciwe? Jak wziąć to, co najlepsze ze słynnego „kiedyś to było” i zmiksować z technologią?

Michał Kopiński podczas zajęć

3. Warsztaty z fotografii i fotoreportażu dla dziennikarzy

Grzegorz Koza – przedsiębiorca, fotoreporter i fotograf z 30 letnim stażem. Właściciel firmy fotograficznej AramFOTO. Związany z wieloma firmami i organizacjami z Polski Południowo-Wschodniej, województwa podkarpackiego. Specjalizuje się w fotografii okolicznościowej, reportażowej, studyjnej i plenerowej.

Tematyka warsztatów fotograficznych:

– Jak sprzęt trzeba posiadać?

– Dobór parametrów w aparacie, nastawy, światło, kadr itp.

– Obróbka zdjęć w programie graficznym.

– Przygotowanie zdjęć do umieszczenia na stronie www.

– Czy każdy może być fotoreporterem

– Etyka fotoreportera

– Prezentacja zdjęć oraz ich omówienie

– Konsultacje z uczestnikami warsztatów.

Warsztaty fotograficzne

4. Goście specjalni E-Journalism Academy Camp 2022

Jarek Ważny zajął się lokalnym dziennikarstwem w służbie demokracji. Dziennikarz, muzyk i doktorant na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowuje pracę nt. tygodników lokalnych powstałych po 1975 r. tzw. tygodników trzeciej siatki. Na co dzień felietonista dziennika „Trybuna”. Pracował też w Superstacji, jako współgospodarz programów „Bez Ograniczeń” oraz „Radiokomitet”, który wymyślił i przeniósł na antenę telewizyjną z „Radia Kampus”. Współpracował także z internetowym Halo Radio, publikował m.in. w „Nie”, Onecie, natemat.pl oraz czasopismach lokalnych na Zamojszczyźnie. Autor bloga „Po trasie”, w którym opisuje życie muzyka kapeli młodzieżowej Kult, w której gra od trzynastu lat na puzonie. Prócz Kultu występuje także w grupie Darmozjady, a ostatnio powołał do życia wraz z kolegami Radkiem Łukasiewiczem i Januszem Zdunkiem zespół Polskie Znaki, w którym na nowo zaaranżował i nagrał polskie pieśni pogrzebowe.

Red. Elżbieta Jachymczak opowiedziała jak dobrze pisać w sieci, czyli o tym, co najważniejsze w dziennikarstwie internetowym? Elżbieta Jachymczak jest dziennikarką ekonomiczną, wydawcą, redaktor naczelną Business Intelligence, Vice-Przewodniczącą Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, Oddział w Krakowie. Jest także członkiem Izby Wydawców Prasy.

Elżbieta Jachymczak jest pomysłodawczynią i założycielką Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości. Od ponad 17 lat związana z dziennikarstwem, bankowością, polską przedsiębiorczością i edukacją. Z sukcesem prowadzi swój biznes. Jej misją jest dzielenie się wiedzą z tymi, którzy jej potrzebują.

Obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy to nie tylko warsztaty

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia integracyjne, wśród których znalazło się Garden Party, zwiedzanie Sandomierza nocą oraz zajęcia strzeleckie na strzelnicy LOK w Mielcu. Dzięki nim młodzi dziennikarze mogli się lepiej poznać i wymienić doświadczeniami oraz swoim hobby.

Garden party

Pierwsza wspólna kolacja w gościnnych progach Karczmy Polskiej w Mielcu. To czas na wspólny posiłek, poznanie się i długie rozmowy. Podczas tego spotkania uczestnicy poznali zasady i szczegóły obozu oraz cały program. Młodzi dziennikarze bardzo docenili taką formę integracji

Sandomierz nocą

Wycieczka do Sandomierza okazała się bardzo dużą atrakcją. To zupełnie inne spojrzenie na znane w Polsce miasto. Uczestnicy E-Journalism Academy Camp 2022 prowadzeni przez przewodnika mogli zwiedzić miejsca i zabytki, które zazwyczaj nie są odwiedzane przez turystów.

Młodzi dziennikarze rozpoczęli zwiedzanie od zabytkowej studni, przechodząc przez zabytkową furtę prowadzącą do starego rynku zwaną Uchem Igielnym. Następnym obiektem był Zamek Królewski w Sandomierzu. W dalszej części zwiedzania uczestnicy przeszli przez lessowy wąwóz Królowej Jadwigi. Następnie przeszli do Bazyliki katedralnej Narodzenia NMP. Na koniec przed dziennikarzami ukazał się sandomierski Rynek i Brama Opatowska.

Nocne zwiedzanie Sandomierza zakończyło się kolacją w restauracji Hotelu Basztowego. Po kolacji dziennikarze wrócili do Mielca.

Strzelnica LOK w Mielcu

Dzięki uprzejmości Klubu Strzeleckiego i Kolekcjonerów Broni OGNIOMISTRZ LOK MIELEC

młodzi dziennikarze uczestniczący w E-Journalism Academy Camp 2022 mogli wziąć udział w zajęciach strzeleckich połączonych ze szkoleniem.

Po wprowadzeniu i szkoleniu z zasad zachowania się na strzelnicy oraz bezpiecznego używania broni palnej, uczestnicy mogli spróbować swoich sił w strzelaniu. To wyjątkowe przeżycie, szczególnie dla tych, którzy pierwszy raz w życiu byli na strzelnicy.

Strzelanie odbywało się w dwóch turach. Pierwsza sesja to strzelanie z broni sportowej. Uczestnicy mogli strzelać z karabinka Smith&Wesson M&P15 oraz pistoletu CZ. Następna seria to strzelanie z pistoletu maszynowego Glauberyt oraz pistoletu Glock.

Każdym uczestnikiem opiekowali się instruktorzy, którzy dbali o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie strzelających. Dziękujemy za profesjonalną organizację strzelania.

Do zobaczenia w przyszłym roku

Wszyscy uczestnicy wyrazili wolę spotkania się w następnym roku. Uznali, że E-Journalism Academy Camp 2022 jest wyjątkowym wydarzeniem, które będą polecać swoim koleżankom i kolegom. Niezapomniane wrażenia połączone z potężną dawką wiedzy będą wydarzeniem, które zapadnie w pamięci młodych dziennikarzy.

Obóz został zrealizowany dzięki współpracy Stowarzyszenia z Google Polska.