Wytyczali North Star z Financial Times

Przedstawiciele pięciu redakcji ze Stowarzyszenia Mediów Lokalnych brali udział w prestiżowych warsztatach, zorganizowanych przez Financial Times w Campusie Google for Startups w Warszawie.

To było pierwsze w Polsce szkolenie w projekcie North Star Foundation FT Strategies, w ramach programu rozwoju cyfrowego, realizowanego przez Google News Initiative. Warsztaty poprowadzili najwięksi specjaliści od metodologii „North Star”. Do udziału w szkoleniu zaproszono również lokalne redakcje, należące do Stowarzyszenia Mediów Lokalnych.

Czym jest metodologia „North Star”?
Metodologię „North Star” wymyślono w redakcji Financial Times w 2015 r. Zauważono, że spadają przychody z reklamy drukowanej oraz nakładu. Zaczęto szukać alternatywnych metod monetyzacji. Wydawnictwo postanowiło rozwinąć system subskrypcji. Był to czas, gdy wielu specjalistów z branży nie wierzyło w powodzenie sprzedaży treści w Internecie, a jednak FT udało się – i to wcześniej, niż zakładano. Zadziałała strategia „North Star”. FT wyznaczył jasny cel: „Do końca roku 2019 mieć 1 mln subskrybentów”. Założenie ambitne, trudne, ale realne do osiągnięcia. To była właśnie Gwiazda Północy, do której wszyscy w wydawnictwie zmierzali. Dzięki metodologii „North Star” i wdrożonej strategii, udało się ten cel zrealizować wcześniej – w 2019 roku!

Financial Times postanowił podzielić się metodologią „North Star” z innymi wydawcami. Stworzył cykl szkoleń, które prowadzi na całym świecie. Właśnie zastosowania tej metodologii uczyli się uczestnicy szkolenia w Polsce.

Lokalni razem z największymi wydawcami w Polsce
To były wyjątkowe warsztaty. Lokalni wydawcy uczyli się razem ze specjalistami z wydawnictw ogólnopolskich: Wprostu, Polityki, Tygodnika Powszechnego, Tok FM i Rzeczpospolitej. Stworzenie grupy złożonej z mediów lokalnych i ogólnopolskich okazało się strzałem w dziesiątkę, bo choć funkcjonujemy w różnych realiach, mierzymy się z podobnymi wyzwaniami. Wymienialiśmy się więc doświadczeniami i wzajemnie inspirowaliśmy. Było też możliwe dzięki znakomitym prowadzącym – Agnieszce Doleżych, Marcinowi Kowalczykowi oraz Maciejowi Bugale, który pracuje w Financial Times.

Wyznaczyli swoją „North Star” i stworzyli strategie dla wydawnictw
Szkolenie trwało pięć dni (20-24 czerwca). Odbyło się w najbardziej kreatywnym miejscu w Polsce, czyli w Campus Google for Startups w Warszawie. Swoją wiedzą z przedstawicielami mediów dzielili się także specjaliści z FT, którzy przylecieli z Londynu. Podczas szkolenia każda redakcja wyznaczyła swoją „Gwiazdę Północy” i „drogę”, która ma do
niej prowadzić. W pracy nad strategiami pomagali prowadzący – Agnieszka Doleżych, Marcin Kowalczyk i Maciej Bugała.

Wartościowa pomoc od specjalistów z Google
Dodatkową wartością szkolenia były indywidualne konsultacje ze specjalistami analityki internetowej z firmy Google, którzy przylecieli na warsztaty ze Stanów Zjednoczonych. Każdej redakcji udzielili cennych wskazówek, dotyczących działania portali.

Ze Stowarzyszenia Mediów Lokalnych w szkoleniu brali udział przedstawiciele portali:

ino.online

rawicz24.pl

moja-ostroleka.pl

ostrowmaz24.pl

24wspolnota.pl

Już wkrótce poznacie też opinie uczestników.